GENERALDIREKT@REN
DR Byen
Else Jensen Emil Holms Kanal 20
DK-0999 Kgbenhavn C
T +45 35203040

www.dr.dk

E-mail : elje@privat.dk

Maria Rerbye Renn
D +45 35203040
24. august 2017

Keere Else Jensen

Du har den 5. juni 2017 klaget over Sundhedsmagasinet p& DR 1, som blev sendt den
30.juli 2017. Efter at redaktionen afviste din kritik, har du klaget videre til lytternes
og seernes redakter. Han har nu gennemgéet sagen og udarbejdet en indstilling til
min afgerelse.

Jeg fremsender hermed indstillingen, hvis konklusion jeg har valgt at felge.

Med venlig hilsen

Maria Rprbye Rgnn
Generaldirektor

Kopi: Journalen
Jurachef Peter Skov
Etikchef Inger Bach
Redaktionschef Kirsten Marie Svendsen
Chefkonsulent Marianne Juul

Side 1af 7



Gennemgang af sagen.

Den 30. maj 2017 bragte Sundhedsmagasinet p& DR1 et program om
bsrnevaccinationer.

| programomtalen til udsendelsen stod: "9 ud af 10 born far MFR vaccinen mod
meeslinger, féresyge og rede hunde. Men der er ogsé foraeldre, der vaelger det fra
pga. risikoen for bivirkninger. Men hvor stor er den risiko egentlig? Og hvorfor skal vi i
det hele taget vaccineres?”

Som én blandt flere kilder medvirkede bestyrelsesformand for foreningen
Vaccinationsforum, Else Jensen. | programmet medvirkede endvidere et
bestyrelsesmedlem i foreningen, Astrid Brandtberg, som case.

Klager er bestyrelsesformanden Else Jensen (EJ). Hun skriver den 5. juni 2017 p&
vegne af foreningen Vaccinationsforum med kritik af Sundhedsmagasinets program
den 30. maj 2017, der drejede sig om vaccinationer.

Derefter fplger en leengere korrespondance med redaktionen dog uden enighed, og
den 5. juli skriver klager til mig ferste gang. Jeg videresender klagen til besvarelse
hos programmets redaktionschef Kirsten Marie Svendsen (KMS). Hun svarer klager,
der imidlertid ikke er tilfreds. Den 2. august modtager jeg derfor den klage, som i
denne afggrelse bliver behandlet. Det skal bemaerkes, at klagen af 5. juli, som blev
sendt videre til redaktionschefen, fgrte til, at DR bragte en rettelse den 20. juli pa
Dr.dk Fejl og Fakta under overskriften: “Sundhedsmagasinet prasciserer tal om
meeslingedad”.

Rettelsen far dog ikke klager til at opgive sin kritik. Den 2. august vender klager
tilbage til mig. Hun skriver:

“VaccinationsForums (klagers stavemdde. red) klage var, at Sundhedsmagasinet
generelt har forbrudt sig mod Danmarks Radios programetik vedrgrende upartiskhed
og kritisk journalistik. Som reprassentativt eksempel pé dette fremhsaevede vi den
ukritiske videreformidling af statistikker fra Statens Serum Institut (§5/)
VaccinationsForum specificerede yderligere, at den ukritiske videreformidling havde
haft alvorlige konsekvenser sdsom firefold overdrivelse af maeslingedgdsraten i
Danmark.

! sin afga@relse erkender Kirsten Marie Svendsen, at der foreld en sddan
misinformation, og hun har taget skridt til at rette dette p8 hjemmesiden. Men
samtidig afviser hun, at Sundhedsmagasinet har forbrudt sig mod programetikken,
fordi hun synes samtlige medvirkende “kommer fint til orde” (sic)”

Partiskheden kan ikke udledes direkte af Else Jensens taletid eller mangel p8 samme i
programmet, men ud af Sundhedsmagasinets beslutning om at underkender og
ignorere bl.a. de analyser af tal og statistikker, som Else Jensen havde gjort
tilgeengelige for Sundhedsmagasinets researchere. Sundhedsmagasinet valgte i

Side 2 af 7



stedet ukritisk at godtage SSl’s “fakta”, eksemplificeret af de vildledende
statistikker.

Dette kan Kirsten Marie Svendsen ikke vurdere blot ved at se programmet, Avor
problematikken slet ikke er naevnt. Som et minimum skal man gennemgé det
oprindelige rémateriale inklusive interviews og korrespondance mellem Else Jensen
og Sundhedsmagasinets researchere for at kunne bedgmme om
Sundhedsmagasinets journalister har forsgmt at falge op pé den givne information.”
Men der findes ogsd en enklere méde. Gennem hele korrespondancen indrgmmer
Sundhedsmagasinet 8benlyst og uforbeholdent, at man ukritisk har godtaget S5/'s
statistikker som preesenteret af SSI. P4 intet tidspunkt benaegtes dette. Og pd intet
tidspunkt benzegter Sundhedsmagasinet, at Else Jensen og VaccinationsForum
havde tilgeengeliggjort kritiske analyser af 55/'s statistikker. Disse analysers
korrekthed og relevans er blevet rigeligt demonstreret ikke mindst ved Kirsten Marie

Svendsens egen indrgmmelse og officielle rettelse.

Kirsten Marie Svendsen benaegter heller ikke, at 55!'s statistikker blev godtaget
ukritisk. Hendes svar er, at de var "relevante" for programmet. Det er
VaccinationsForum enig i, men blot fordi noget er refevant, betyder det ikke, at man
skal godtage det ukritisk.

VaccinationsForums analyser og kritik af det samme statistiske materiale var ogsa i
hgj grad relevante for programmet, men de blev ignoreret. Bemezerk,
VaccinationsForums analyser blev ikke vejet og fundet for lette af
Sundhedsmagasinets journalister, de blev ignoreret ud fra en forudfattet mening om,
hvem der ligger inde med sandheden og derfor fortjener at blive taget i betragtning,
og hvem der ikke gar.

Med et lidt slidt udtryk, s§ mener VaccinationsForum, at det er kognitiv dissonans,
nér Sundhedsmagasinet pd den ene side kan indrémme, at de havde viderebragt
vildledende materiale, og at VaccinationsForums analyse af samme materiale var
retvisende, men samtidig haevde, at dette ikke var et resultat af ukritisk journalistik
og uberettiget partiskhed. Hverken Sundhedsmagasinet eller Kirsten Marie Svendsen
giver nogen anden forklaring pé, hvordan en s8 elementaer feflformidling kunne veere
opstdet. Der er ingen anden forklaring.”

Denne klager er en opfglgning pé det svar, som redaktionschef Kirsten Marie

Svendsen i juli gav klager. Svarets hovedindhold er gengivet her:

“Jeg har nu laest hele den forudgdende dialog og har genset programmet.

Du skriver, at Sundhedsmagasinet har forbrudt sig mod Danmarks Radios

programetik p& en reekke punkter, hvad angdr fairness og upartiskhed. Jeg har netop

Side 3 af 7



set programmet igennem igen og mener faktisk, at bdde Astrid Bradtberg, der har
valgt ikke lade sit barn vaccinere, forsker Gitte Thybo Pihl fra Kolding Sygehus og du
som repraesentant for Vaccinationsforum kommer fint til orden, og fér passende tid
til at argumentere og forklare jeres standpunkt. Jeg mener sédledes ikke, at der er

tale om manglende fairness eller partiskhed i forbindelse med udsendelsen.

Herudover skriver du, at din hovedanke er brugen af statistik, der omhandler
meeslinged@d. Som redaktionen tidligere har gjort opmaerksom pd, 58 kom vores tal i
programmet fra statistikker indhentet fra Statens Serum Institut. Disse tal var
relevante, da de viser et estimat for den absolutte risiko for den enkelt komplikation

blandt uvaccinerede og vaccinerede. Og dermed muligger sammenligning af disse to.

| disse tal, hed dedsraten 0,1-0,4 ud af 1000. Det valgte redaktionen i programmet at
omseette til under 4 pr. 10.000. Jeg har nu kigget naermere pd de tal fra Statens
Serum Institut, du naavner i din mail, der bygger pé data fra Danmark fra 1960-1986
(indtil vaccinen blev indfprt i 1987). Her hedder det, som du pdpeger, 1 ud af 12.114.
Med disse tal fra Danmark in mente vil jeg give dig ret |, at det havde veeret mere
retvisende at sige under 1 ud af 10.000. Vi har derfor lavet en praecisering pé dr.dk,
hvoraf det fremgdr, at denne angivelse havde vaeret mere retvisende. Du kan se
artiklen her: http.//www.dr.dk/etik-og-rettelser/fejl-og-

fakta/sundhedsmagasinet-praeciserer-tal-om-maeslingedoed

Tak igen for din henvendelse, og fordi du gjorde os opmaerksom pd dette forhold. Jeg
beklager, at praeciseringen farst kommer pd dette tidspunkt.”

Indstilling fra lytternes og seernes redaktor

Klagers kritik kan opsummeres i fglgende punkter;

1) DR har generelt forbrudt sig mod sin egen programetik i forhold til upartiskhed og
kritisk journalistik. Sundhedsmagasinet videreformidlede ukritisk statistik fra
Statens Serum Institut (SSI). Det betyder - ifglge klager - en overdrivelse af

meeslingedgd i Danmark i programmet.

2)Else Jensen kom ikke tilstraskkeligt til orde, men det er ikke et klagepunkt.
Problemet for klager er nemlig ikke maengden af taletid, men at Sundhedsmagasinet
- efter klagers opfattelse — underkender og ignorerer analyser og tal, som klager og

Vaccinationsforum har fremlagt i researchfasen for Sundhedsmagasinet.

3)DR gjorde ikke brug af tal fra Vaccinationsforum, men valgte at godtage SSi-
statistik.

Side 4 af 7



Klager henviser i sin klage til, at DR ikke overholder sine egne etiske regler. Det drejer
sig om at veere fair, balanceret, kritisk og upartisk.

Hensigten med programmet var imidlertid ikke at lave en kritisk gennemgang af det
datagrundlag, som stat, regering og offentlige myndigheder benytter i forhold til
bgrnevaccinationsprogrammet. Hensigten var derimod — som det kommer til udtryk i
programomtalen — at fremstille et program, der dels skildrer det
vaccinationsprogram, som efterhdnden daskker langt de fleste bgrn i Danmark, og
dels afspejler de argumenter og holdninger, der findes hos den minoritet, der ikke
onsker, at deres bern bliver vaccineret. Det er helt afgprende for bedgmmelsen af
kritikken mod programmet, at hensigten med den journalistik, der er udfert, bliver
sat i den rette kontekst. En gennemgang af den omfattende korrespondance, som
klager har haft med DR om programmet giver mig det indtryk, at klager
grundleeggende pnsker, at DR havde interesseret sig for helt andre aspekter af
vaccination, end den vinkel, som DRs redaktion valgte og derved opstéar en
grundleeggende uenighed.

Programmet lzegger op til at underspge, hvorfor myndighederne anbefaler
vaccination, og hvorfor de fleste danske foreeldre tager imod det. Dette bliver sagt
af veerterne i introduktionen til udsendelsen. Der er ikke tale om, at fokus er sat p4
en kritisk gennemgang af den statistik, som sundhedsmyndighederne benytter.
Statens Serum Institut herer under £ldre- og Sundhedsministeriet og har til opgave
blandt andet at overvége og forebygge infektionssygdomme samt levere tal og
statistik til myndighederne p& omradet. Nar malet for DR i denne sammenhaeng er at
skildre myndighedernes indsats, er det en helt relevant kilde at benytte.
Hovedkritikken fra klager drejer sig om DRs anvendelsen af statistik fra SSI
vedrgrende dedsfald som fglge af maeslinger.

Klagers péstand er, at DR har overdrevet dedeligheden ved maeslinger i sin grafik i
programmet alene ud fra SSI s officielle statistik. Det giver redaktionschef Kirsten
Marie Svendsen klager ret i. Det er der foretaget en rettelse pé& dr.dk i forhold til.
Tallet er i perioden 1960 — 1986 1. dpdsfald per 12.114. Det oversaetter DR i sin

rettelse til under ét tilfeelde for hver ti tusinde tilfeelde af meeslinger.

Klager har i sin fgrste klage ogsa kritiseret, at DR ikke forholder sig mere kritisk til
verdenssundhedsorganisationen WHO, som SSl baserer sig pé og felger. Ifglge klager
er WHO inficeret med lobbyister.

Set i forhold til klagers tema og kritik: Kritisk gennemgang af WHO kunne givetvis
vaere et journalistisk emne, men det er en anden vinkel ag historie, end den, som
Sundhedsmagasinet har valgt at tage op. Det er Sundhedsmagasinets ret, og
magasinet kan ikke klandres for at udelade det aspekt i sit program.

Side baf 7



Klager har ligeledes i brev til DR den 2juli kritiseret Sundhedsmagasinet for, at
programmet ikke problematiserer, at SSI selger egne vacciner. Ligeledes er der tale
om en anden vinkel og historie, end den, som Sundhedsmagasinet havde sat sig for at
forteelle. Endelig kritiserer klager (i forste brev af 5. juni) Sundhedsmagasinet for at
ignorere den manipulation, som klager mener, at SSI foretager med statistikken.
Ifolge klager (brev af 15. juni 2017 til Sundhedsmagasinet) blander SS| tal fra
forskellige lande for overdrive dpdsraten i Danmark, Klager skriver: “Vildledningen
kommer, som VaccinationsForum redegjorde for i sidste mail, fordi S5/ kan veelge at
blande tal fra flere forskellige lande sammen for at slgre, hvor lav dedsraten i
Danmark i virkeligheden er. Det er lige praecis, hvad de har gjort i det statistiske
materiale, de har sendt til jer. Alternativt har | ikke formuleret jeres forespdrgsel til
dem praecist nok.

Laeg mzerke til, at S5/ vaelger at tilfgje et skel mellem U-lande og andre lande. Det
giver indtrykket af, at alle lande, der ikke er U-fande, er nogenlunde ens. Dette er
o0gsa ekstremt vildledende. Der er ingen sammeniigning mellem fx Danmark og
Rumaenien, selvom 55/ har puttet os i samme gruppe som europaeiske ikke-U-lande. ”
DR havde valgt et andet udgangspunkt for sit program end en kritisk gennemgang af
sundhedsstatistikker internationalt, og det er den praemis, som programmet skal

bedpmmes pa.

Klagers fprste pdstand ma afvises. Sundhedsmagasinet fremfarer temmelig
omfattende de synspunkter, som Vaccinationsforum stéar for. En vaesentlig del af
udsendelsen g&r med det bestyrelsesmedlem fra Vaccinationsforum, der optraeder
som case. Hun fér lov at fremseette sine bekymringer over MFR-vaccination. Der er
ligeledes interview med en forsker fra Kolding, som er kritisk over for selve den méde,
som vaccinationerne foregér pa og det oplysningsniveau, der er til foraldrene.
Endvidere er der interview med klager. Hun far fremfert en raskke af de
kritikpunkter, som ogsé fremgér af den skriftlige kritik til DR. Herunder tvivien om
nytten af vaccinationer, kritik af WHO med mere. Det grundleeggende misforhold
mellem kritik og program er, at klager gpnsker, at DR skulle have beskeaeftiget med helt
andre vinkler, end det der var programmets forma&l. For eksempel lobbyindustriens
indflydelse p& WHO og videre pé& nationale myndigheder som Statens Serum Institut.
Men det var ikke programmets formal, og nér programmet bliver méalt pé egne
preemisser, lever det op til DRs etiske regler. DR har ikke forbrudt sig mod sin egen
programetik.

Med hensyn til programmets hovedkritik af statistikbrugen. DRs formél var at vise,
at bgrnevaccinationsprogrammerne har fort til et drastisk fald i dpdelighed af
meaeslinger og andre fplgesygdomme. Det dokumenterer SSI-statistikken. Det ville

derimod have veeret kontroversielt ogi strid med DRs egne etiske regler, hvis

Side 6 af 7



Sundhedsmagasinet havde tilsidesat den officielle statistik uden at kunne levere
dokumentation og evidens for, at den var fejlagtig. Igen m& man se p&, at
programmets formal ikke var en kritik af SSI, men en gennemgang af resultater for
bgrnevaccinationsprogrammet. Det var i sig selv ikke nogen overtraedelse af DRs
programetik, at Sundhedsmagasinet valgte den vinkel og benyttede statistik fra SSI.
DR har selv erkendt en fejlagtig brug af dele af statistikken, og det er siden rettet.

Det tredje punkt er behandlet. Klager finder interviewet med sig selv for kort, men
har valgt ikke at gere dette til et klagepunkt. Det er derfor ikke kommenteret og
behandlet.

Konklusion og sammenfatning

Klager mener, at DR generelt i Sundhedsmagasinets program om vaccinationer
tilsidesatte egne etiske regler om fair behandling, upartiskhed og kritisk holdning til
myndighederne, folkeoplysning og grundig research. Det er ikke tilfaeldet. DR havde
valgt en anden vinkel, end klager og klagers forening, Vaccinationsforum, fandt
relevant, men der blev i programmet givet god plads til kritiske synspunkter,
herunder fra Vaccinationsforum. Klager far ikke medhold i den del af sin kritik.
Endvidere fandt klager og Vaccinationsforum, at DR benyttede statistik fra Statens
Serum Institut, som var manipulerende og burde have vaeret problematiseret. Det
var imidlertid ikke udgangspunktet for DRs program at seette kritisk lys pa
sundhedsmyndighedernes statistikgrundlag. Bedgmt ud fra sine egne pramisser
levede programmet helt op til DRs programetiske standarder ved at bruge
Seruminstituttets officielle statistik. DR begik en fgjl i programmets grafik over
dpdelighed af meaeslinger, og den har Sundhedsmagasinet rettet pa dr.dk’s Fejl og
Fakta. Klager far heller ikke medhold i dette punkt.

Klagen mé& afvises.

Jesper Termansen, den 23. august 2017

Side 7af 7






